رشته خشکار

از دسرهای خوشمزه شمالی که همانند غذاهای شمالی بسیار خوشمزه و پر طرفدار است، رشته خشکار است. این دسر طرز تهیه راحتی دارد و در زمان اندک قابل تهیه است. اگرچه امروزه برخی جاها در شمال کشور ان را بطور اماده ارائه می کنند و فقط شما باید ان را در تابه و در روغن مایع سرخ کنید، ولی شما می توانید خیلی راحت رشته خشکار شمالی را در منزل تهیه کنید و استفاده کنید.

در زیر طرز تهیه رشته خشکار شمالی را  که در واقع یک دسر شکم پر شمالی است را برایتان می نویسم و امیدوارم ان را در منزل تهیه کنید و از خوردن ان لذت ببرید. تهیه رشته خشکار شامل دو قسمت مهم است قسمت اول تهیه مواد داخلی ان و قسمت دوم تهیه خمیر رشته خشکار و سرخ کردن ان در روغن مایع، ضمنا برخی افراد بعد از سرخ کردن رشته ها در روغن روی ان شیره می ریزند که اختیاری است.

مواد لازم
آرد گندم 2 لیوان

آرد برنج 1 لیوان

آب 3/4 لیوان

شکر 2 قاشق غذاخوری

دارچین 1 قاشق غذاخوری

جوز هندی 1 عدد

گردو 5 قاشق غذاخوری

روغن مایع مقدار کافی

آب 3 پیمانه

نمک مقدار کافی

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
ابتدا و در شروع 1 لیوان ارد برنج و 2 لیوان ارد گندم را  داخل یک ظرف  همراه با کمی نمک با هم مخلوط می کنیم. سپس به داخل ظرف 3 پیمانه اب اضافه می کنیم و اب را با اردها با کمک همزن دستی و یا غذا ساز خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شود. توجه شود که خمیر نباید خیلی شل و نه باید خیلی سفت باشد و باید تقریبا رقیق باشد.

مرحله دوم
سپس در این مرحله برای ریختن خمیر اماده شده در مرحله قبل به ظرف مخصوص رشته خوشکار احتیاج داریم که در لوازم قنادی فروشی ها موجود است و در صورت تمایل می توانید ان را خریداری کنید، اما در صورتی که بخواهید می توانید به راحتی و با هزینه ای کم در منزل با وسایل ساده، وسیله ای برای ریختن خمیر رشته خشکار تهیه کنید. برای این کار در اب معدنی  و یا نوشابه را به کمک میخ داغ به صورت خیلی ریز حداقل سه تا 5 سوراخ با فاصله خیلی کم می کنیم. سپس یک عدد نی محکم را می شکنیم و ان را در سه سوراخ فرو می کنیم. حتما توجه شود که نی باید کاملا سوراخها را محکم در بر گیردو انها را بپوشاند تا مواد رشته خشکار از اطراف ان بیرون نریزد. 

مرحله سوم
سپس در این مرحله مواد میانی رشته خشکار را تهیه می کنیم. برای این کار 5 قاشق غذاخوری گردو  را اسیاب می کنیم و انها را خرد می کنیم. سپس انها را با 2 قاشق غذاخوری شکر و جوزهندی و 1 قاشق غذاخوری دارچین (در صورت تمایل می توان از هل و گلاب نیز استفاده کرد) مخلوط می کنیم و انها را مزه دار می کنیم.

مرحله چهارم
سپس در این مرحله مایع رشته خشکار اماده شده در مراحل قبل را داخل شیشه اب معدنی می ریزیم و سر ان را می بندیم. سپس داخل یک تابه را با روغن مایع خیلی کم چرب می کنیم و تابه را روی گاز می گذاریم و  زیر گاز را روشن می کنیم. سپس با شیشه  اب معدنی خمیر را به صورت شبکه ای و پنجره ای روی کف تابه می ریزیم و اجازه می دهیم تا خودش را بگیرد. سپس خمیر را از تابه بیرون میآوریم.  

مرحله پنجم
سپس در این مرحله مواد میانی مخلوط شده در مرحله قبل را با قاشق روی خمیر می ریزیم و خمیر را تا می کنیم و ان را محکم می بندیم تا مواد داخل ان بیرون نریزد. این کار را برای تمام خمیرها انجام می دهیم تا مواد ما تمام شود.

مرحله ششم
سپس در این مرحله داخل یک تابه روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن داغ شد رشته خشکارهای اماده شده قبل را از هر دو طرف در روغن سرخ می کنیم تا کمی طلایی شود. سپس ان را در یک ظرف مناسب می ریزیم و در صورت تمایل کمی شکر روی انها می پاشیم و انها را برای عصرانه سرو می کنیم.1


شیرینی اگرده ماسوله


موادلازم
نیم کیلو آرد گندم

یک تا ۱/۵لیوان آرد برنج

پودر قند به مقدار ذایقه تان

زنجبیل یک قاشق غذا خوری سرخالی(این هم بسته به میل خودتان هست میتوانید کم و زیاد کنید).

روغن جامد به مقدار لازم

طرز تهیه
ابتدا آرد و پودر قند و زنجبیل را مخلوط میکنید,الک هم لازم نیست بکنید.بعد روغن جامد کنار دستتان بذارید.کم کم اضافه کنید و ورز بدهید.تا جایی که وقتی مقداری از خمیر بر میدارید و تو دست توپ کنید به دست نچسبد.اگر بچسبد روغنش زیاد هست.اگر هم ترک بردارد روغنش کم هست .بعد تو سینی فرتان بچینید رویش هم تخم خرفه بریزید.در فر ۱۸۰درجه بذارید.بعد ۲۰دقیقه چک کنید اگر یه مقدار تغییر رنگ داد آماده هست.چشمی باید ببینید و بفهمید.درجه های  فرها با هم فرق دارد.برای رنگهایش هم من از زعفران ، پودر لبو و پودر کاکائو استفاده کردم.در ضمن روغن لادن طلایی عطر و طعم خوبی به اگرده میدهد.

امیدوارم شیرینی اگرده ماسوله را درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.2


شیرینی کلاچ میان پر


مواد لازم برای تهیه کلاچ میان پر : 4_5 نفر
 آرد به اندازه ای که مایع تبدیل به خمیر شود

 شیر1/2 لیوان 

 شکر3 قاشق غذاخوری 

 خمیرمایه1 قاشق مرباخوری 

زعفران آب شده1 یا 2 قاشق غذاخوری

تخم مرغ1 عدد

روغن3 قاشق غذاخوری

مواد داخل شیرینی کلاچ
 پودر قند و گردوی ساییده1/2 لیوان 

 دارچین2 قاشق غذاخوری 

 هل ساییده1 قاشق مرباخوری 

وانیل 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه کلاچ میان پر
برای تهیه این شیرینی اول شیر را ولرم می کنیم خمیرمایه و شکر را اضافه می کنیم می گذاریم بماند تا یک ربع ساعت خنک شود.
 
بعد از خنک شدن شیر، تخم مرغ و روغن را اضافه می کنیم خوب هم می زنیم بعد آرد الک شده قنادی را آرام آرام اضافه می کنیم تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید مثل خمیر نانوایی زیاد نباید سفت باشد خوب ورز می دهیم روی آن را می پوشانیم تا دو ساعت بماند.

بعد از دو ساعت گلوله های کوچکی از خمیر برمی داریم آن را پهن می کنیم و داخل قالب مخصوص پیراشکی می گذاریم از مواد داخل شیرینی که ترکیب پودر قند، گردوی ساییده، دارچین، هل و وانیل هست به اندازه یک قاشق مرباخوری می ریزیم و در قالب را می بندیم لبه های خمیر بهم چسبیده و شکل می گیرند.
 
شیرینی ها را داخل روغن زیاد سرخ می کنیم بعد از خنک شدن روش پودر قند می پاشیم و با کمی پودر پسته خام تزیین می کنیم.3


پی نوشت:
1.www.mamifood.org
2.www.cookmaster.ir
3.www.beytoote.com